Για μια καλύτερη ζωή στη Θεσσαλονίκη!

Για μια καλύτερη ζωή στη Θεσσαλονίκη!

Κέιμενο: Βασίλης Κισσάς

Για τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές  της 26ης Μαΐου 2019 ακούσαμε, ακούμε και θα ακούσουμε ακόμη διάφορες απόψεις για το τι πρέπει και τι δεν πρέπει να γίνει στη Θεσσαλονίκη, όπως και τι έπρεπε και δεν έπρεπε να είχε γίνει στο παρελθόν. Άλλες προτάσεις κινούνται γύρω από θέματα που εμπίπτουν στις θεσμικές αρμοδιότητες του Δήμαρχου και του Δημοτικού Συμβουλίου, ενώ άλλες επεκτείνονται και σε ευρύτερα ζητήματα της πολιτικής ζωής της χώρας και τους σχεδιασμούς που αγγίζουν λιγότερο ή περισσότερο τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της.

           Υπάρχουν ορθολογικές φωνές που προτάσσουν την προτεραιοποίηση του ενδιαφέροντος και παρέμβασης με βάση τις πραγματικές ανάγκες των Δημοτών σε διάφορα επίπεδα, τις προοπτικές εξέλιξης του Δήμου και την δημιουργία συνθηκών υγιούς επιχειρηματικότητας και των αντίστοιχων θέσεων εργασίας, όπως και την αξιοποίηση της δυναμικής, του προσωπικού, των πόρων και του εξοπλισμού του Δήμου, μαζί με τις υποδομές που υπάρχουν και αυτές που μπορούν να δημιουργηθούν ή να διαμορφωθούν.

          Ακούγονται όμως και άλλες φωνές, που δίνουν μία παρωχημένη εντύπωση: Είτε επαναλαμβάνουν λόγια που οδήγησαν το Δήμο Θεσσαλονίκης σε λάθη του παρελθόντος, στοχεύοντας αφενός σε φαραωνικά για τα δεδομένα του Δήμου έργα, όπως την ανακατασκευή της Νέας Παραλίας αντί της ανάπλασής και επέκτασής της ανατολικά και την οδύσσεια της κατασκευής του μετρό της Θεσσαλονίκης αντί μίας σοβαρής αναβάθμισης του ΟΑΣΘ τότε και έμφαση στους χώρους στάθμευσης, είτε αναπαράγουν τα κομματικά στερεότυπα της κεντρικής πολιτικής σκηνής και εστιάζουν στα πλαστά διλήμματα που κυριαρχούν σε αυτήν, χωρίς καν να αναδεικνύουν και τις ουσιαστικές ενστάσεις και προτάσεις που εμφανίζονται στην κεντρική πολιτική σκηνή, για εθνικά, ευρωπαϊκά και διεθνή θέματα.

          Αρνούνται να επιλέξουν παρεμβάσεις που θα αξιοποιούν προηγούμενες υποδομές και στοχεύουν στο ξεπάτωμα της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, προμηνύοντας επιπλέον ταλαιπωρία και αδρανοποίηση της πόλης, αντί να προσαρμόσουν τους σχεδιασμούς στο υπάρχον οικοδομικό πλέγμα της ΔΕΘ μειώνοντας και το οικολογική επιβάρυνση της ανάπλασης, μόνο και μόνο για να δουλέψει η μπετονιέρα και να διοχετευτούν χρήματα σε τσέπες. Κάποια θα πάνε βέβαια και στους εργαζόμενους, αλλά αν παρέχονται κονδύλια εκτός δημοτικού προϋπολογισμού, ας πάνε εκεί που πραγματικά τα χρειάζεται η πόλη για να λειτουργήσει παραγωγικά.

          Σχεδιάζουν εγκατάσταση κάποιου αριθμού υπόγειων κάδων απορριμάτων, χωρίς να έχει παρουσιαστεί στους δημότες κάποια ολοκληρωμένη μελέτη που μαζί με το καθεαυτού κόστος θα συνυπολογίζει τις ζημιές στις υπάρχουσες υποδομές ηλεκτροδότησης, τηλεπικοινωνιών, ύδρευσης και αποχέτευσης, όπως και το κόστος, τη στέρηση των παραπάνω δικτύων κατά τις εργασίες και την όχληση των δημοτών από τις προγραμματισμένες μετατροπές στα δίκτυα. Καμία σοβαρή αναφορά στην πιθανότητα τα αντίστοιχα χρήματα να αξιοποιηθούν στην επιμελημένη αποκομιδή των απορριμάτων με αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων μέσων, μαζί με αυστηρή προώθηση της ανακύκλωσης υλικών και της διαλογής οικιακών οργανικών απορριμάτων αλλά και των Λαϊκών Αγορών, με σκοπό την παραγωγή λιπασμάτων από το αυξανόμενου μεγέθους πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Αλήθεια, πως κάνεις συλλογή οργανικών με τους τεράστιους υπόγειους κάδους, για πόσες ημέρες παραμένουν εκεί και πως αποχετεύονται, με νέο αποχετευτικό δίκτυο; Προφανώς η παραγγελία εξοπλισμού και ειδικών οχημάτων για την ανάρτηση του γεμάτου και τοποθέτηση του άδειου υπόγειου κάδου κάποιους χαροποιεί, κάποια εταιρία εκτός Ελλάδας μάλλον.

          Οι ίδιες φωνές, με μικρές εξαιρέσεις αποσπασματικών αναφορών, αποφεύγουν να τονίσουν ότι έχουμε μετατροπή του συστήματος ελεγχόμενης στάθμευσης στην 1η Δημοτική Κοινότητα και επέκτασή του στην 5η, όπου από το καθεστώς να είναι όλες οι θέσεις για όλους, αλλά με τους μόνιμους κάτοικους να μην πληρώνουν, πηγαίνουμε στη χάραξη διαφορετικών ζωνών για μόνιμους και επισκέπτες, με αποτέλεσμα όταν οι μόνιμοι δεν βρίσκουν θέση στην μπλε ζώνη που προορίζεται για αυτούς, να είναι αναγκασμένοι να πληρώσουν της ώρες που προβλέπεται, για να σταθμεύσουν στην γειτονιά τους, κάτω από το σπίτι τους. Επιπλέον τί θα πρέπει να σκεφτώ για την εισπρακτική επιτυχία του συστήματος, όταν μπαίνοντας στα στενά του κέντρου για να σταθμεύσω πληρώνοντας την ανάλογη χρέωση, διαπιστώνω ότι δεν υπάρχει ελεύθερη θέση στην λευκή ζώνη, ενώ στην μπλε υπάρχουν πολλές άδειες, αφού οι κάτοικοι λείπουν με τα αυτοκίνητά τους; Με λίγα λόγια με εμποδίζουν να πληρώσω, ενώ με το προηγούμενο σύστημα θα έμπαιναν χρήματα στο ταμείο του Δήμου, με το μόνο που μου μένει να είναι ή να αναζητήσω ιδιωτικό πάρκινγκ ή να παρανομήσω, δίνοντας δουλειά στη δημοτική αστυνομία και δημιουργώντας την ανάγκη για επιπλέον δημοτικούς αστυνομικούς, άλλο όφελος δεν είναι ορατό. Η Δημοτική Αστυνομία θα μπορούσε να επιβλέπει και την τήρηση του αποκλεισμού της στάθμευσης τους δρόμους και χώρους όπου γίνονται Λαϊκές Αγορές πριν αυτοί καθαριστούν επαρκώς, αντί μόνο να εποπτεύει ένα παράλογο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης. Επιπλέον το σύστημα αυτό θα έπρεπε να προβλέπει ένα μικρό χρονικό διάστημα δωρεάν στάθμευσης, αφού και με κάρτα αλλά και με ηλεκτρονικό τρόπο πληρωμής αυτό μπορεί να ελεγχθεί και με δεδομένο υποτίθεται ότι το μέτρο δεν είναι εισπρακτικό αλλά έχει σκοπό τον περιορισμό μακροχρόνιας στάθμευσης ή και τη μόνιμη στάθμευση οχημάτων στις πολυσύχναστες περιοχές.

          Οι αναφορές στον ΟΑΣΘ φείδονται ουσιαστικού περιεχόμενου, από τη στιγμή που δεν περιλαμβάνουν σοβαρή εμπλοκή του Δήμου στον καθορισμό του τρόπου λειτουργίας και εξέλιξής του, ακόμα και την πιθανότητα αυτοχρηματοδότησής του, αφού η πληρωμή εισιτηρίου θα μπορούσε να επιτευχθεί με την τοποθέτηση μόνιμου ελεγκτή σε κάθε λεωφορείου, με την αμοιβή του να εξασφαλίζεται με τα επιπλέον ακυρωμένα εισιτήρια από μία μόνο διαδρομή του. Ο ίδιος θα μπορούσε να συνδράμει στην ασφαλή διαδρομή των επιβατών, ακόμα και την επίβλεψη αποτροπής κλοπών εντός των λεωφορείων. Η μετατροπή των υφιστάμενων οχημάτων σε κινούμενα με φυσικό αέριο, ακόμα και υβριδικά ηλεκτροκίνητα, όπως και η προσθήκη μικρών λεωφορείων με το ίδιο καύσιμο για καλύτερη εξυπηρέτηση με ή χωρίς μετεπιβίβαση, θα αναβάθμιζε τις παρεχόμενες υπηρεσίες του ΟΑΣΘ, μειώνοντας την ανάγκη συζήτησης για άλλα μέσα με πολλαπλάσιο κόστος υποδομής.

          Υπάρχει άλλος ένας άλυτος γρίφος στη Θεσσαλονίκη: Γίνεται να έχουμε έναν φορέα να καθορίζει την εύρυθμη ή όχι λειτουργία ενός άλλου φορέα, χωρίς να δημιουργούνται αδιέξοδα προβλήματα; Δηλαδή γίνεται την αρμοδιότητα οδικής καθαριότητας να την έχει ο Δήμος, αλλά η αρμοδιότητα του καθαρισμού φρεατίων και δικτύων απορροής  ομβρίων υδάτων να ανήκει στην ΕΥΑΘ και το ΥπεΧωΔΕ, και ταυτόχρονα να είναι σαφές ποιος ευθύνεται για πιθανή πλημμύρα περιοχών της πόλης, ώστε ο καταλογισμός να αποτρέπει τις καταστροφές; Αυτό το πρόβλημα πρέπει να λυθεί με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, πάντως είναι απαράδεκτο το χώμα μέσα στα φρεάτια να φτάνει μέχρι τις σχάρες και μετά να λέμε ότι ζούμε σε σοβαρή πόλη, είναι τραγικά γελοίο να θέλουμε να υποδεχόμαστε τουρισμό με τις νεροποντές που συμβαίνουν κάποια από τα τελευταία καλοκαίρια, και ο όρος “ανθεκτική πόλη” ακούγεται μόνο σαν ανέκδοτο με δύο λέξεις.

          Σχεδιάζονται και αποφασίστηκαν κι άλλες πεζοδρομήσεις, στραγγαλίζοντας τις οδικές μετακινήσεις ιδιωτών και επαγγελματιών στο κέντρο της πόλης, με το υφιστάμενο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης, πριν να έχει τεθεί σε κυκλοφορία το μετρό και να απελευθερωθούν οι χώροι από τα εργοτάξιά του, πριν βελτιωθεί ο ΟΑΣΘ και χωρίς να γίνονται παράλληλα κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που να αντισταθμίζουν το πρόβλημα οι οδηγοί να κάνουν κύκλους για να διέλθουν κάποια σημεία της πόλης. Γιατί δηλαδή θα πρέπει να ανέβει η αξία συγκεκριμένων καταστημάτων στην πόλη, επιτρέποντάς τους μάλιστα να αδειοδοτούνται για στεγασμένα τραπεζοκαθίσματα στα πεζοδρομημένα σημεία, ενώ θα μπορούσαν να λειτουργούν με πληρότητα και άλλα καταστήματα σε άλλα σημεία, όταν οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν την υπαίθρια εστίαση; Πως θα εισπραχθούν δημοτικά τέλη αν τα μη προνομιούχα καταστήματα εστίασης κλείσουν ή αδυνατούν να αποδώσουν τέλη;

          Σε επίπεδο Δήμου μπορούν να γίνουν θαύματα, και υπάρχουν παραδείγματα στην Ελλάδα, κυρίως σε μικρότερες πόλεις που αξιοποίησαν τους διαθέσιμους πόρους τους εκεί που έπρεπε και όχι εκεί που έλαχε, προωθώντας παράλληλα τη μετακίνηση με ποδήλατα, δικτυώνοντας ασύρματα τον αστικό ιστό και στελεχώνοντας τις κοινωνικές τους υπηρεσίες μειώνοντας την ανάγκη για κρατικές μη κυβερνητικές οργανώσεις και το συνολικό κόστος για το Δημόσιο. Δε χρειάζεται μεγάλη φαντασία ούτε κόστος ώστε να εκδώσει ο Δήμος μία διαδικτυακή εφαρμογή ξενάγησης και πληροφόρησης για τους τουρίστες, παρέχοντάς τους ταυτόχρονα δωρεάν ασύρματη σύνδεση στα σημεία ενδιαφέροντος, πράγμα πολύ χρήσιμο για όσους έρχονται από χώρες που δεν τους παρέχεται στην Ελλάδα δωρεάν περιαγωγή. Ούτε είναι δύσκολο να επεκταθεί η λειτουργία του ιστότοπου του Δήμου Θεσσαλονίκης ώστε να συνδεθεί με τις επί μέρους υπηρεσίες του και έτσι να εξυπηρετούνται αιτήματα, καταγγελίες και άλλα ζητήματα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν υπηρεσίες που δεν διαθέτουν καν τηλεφωνικό κέντρο, με αποτέλεσμα να καλεί κάποιος επανειλημμένα, το τηλέφωνο να είναι απασχολημένο και έτσι να μην τηρείται ούτε σειρά προτεραιότητας.

          Για να γίνουν κάποια από τα παραπάνω, είτε το μεγάλο φαγοπότι είτε χρήσιμα και κοστολογημένα έργα, χρειάζονται χρήματα. Αυτά, τα προηγούμενα χρόνια της μνημονιακής επιτροπείας επανειλημμένα αποσπάστηκαν από τα ταμειακά διαθέσιμα Δήμων και άλλων φορέων του ευρύτερου Δημοσίου, στερώντας τους τη δυνατότητα επαρκούς μέριμνας για τις υποδομές τους και τους Δημότες. Οπότε η επόμενη δημοτική αρχή και όσοι συνεργαστούν με αυτήν θα πρέπει να αναδείξουν την ανάγκη να παραμένουν στους Δήμους οι απαραίτητοι πόροι για την ομαλή λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, παράλληλα με την περιστολή της διασπάθισης των χρημάτων των Δημοτών.

          Η ευρύτητα της αντίληψης του Γρηγόρη Ζαρωτιάδη, η επιστημονική εμπειρία του από τις θέσεις που έχει λειτουργήσει και η σαφείς τοποθετήσεις και δεσμεύσεις του σε κεντρικά και επιμέρους θέματα χωρίς αοριστολογίες και στερεότυπα, σε συνδυασμό με την επιλογή υποψήφιων δημοτικών συμβούλων αποδεδειγμένα απαλλαγμένους από κομματικές δυσκαμψίες, πιστοποιούν την πραγματικότητα ότι είναι ο καταλληλότερος επόμενος Δήμαρχος για τη Θεσσαλονίκη και μακάρι οι Δημότες να μπορέσουν να διακρίνουν αυτό το γεγονός, δίνοντας την ευκαιρία στη Θεσσαλονίκη να κάνει τα βήματα που χρειάζονται για να αναδειχτούν οι δυνατότητές της!

Ο Βασίλης Κισσάς είναι υποψήφιος δημοτικός σύμβουλος με την ΔΚΘ Υψίπολις

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *